Portal Portal Portal Portal
 FAQ  •  Søg  •  Indstillinger  •  Grupper  •  Tilmeld  •  Profil  •  Login for at vise private beskeder  •  Log ind
Kalender 
Vis næste emne
Vis foregående emne

Skriv nyt emneBesvar indlægget Vis foregående emneSend besked om dette emne til en venVis hvem der ellers har set dette emneGem dette emne som en filPrintervenlig versionLogin for at vise private beskederVis næste emne
Forfatter Besked
koontz

Alder: 30
Indmeldt: 17. nov 2006

denmark.gif
IndlægSkrevet: Lør 16 jan, 2010 20:21  Emne:  Stor undring Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Jeg kan med stor undring læse i det nye medlemsblad under orientering fra hovedbetyrelsen, at der står at de ekskluderede personer kan få deres heste kåret, efter skriftlig ansøgning og godkendelse af hovedbestyrelsen. Det har jeg lidt sværet ved at se hvordan det kan lade sig gøre uden en vedtægtsændring, da der står i kåringsreglerne "§ 3. Ret til fremstilling af avlsdyr har kun aktive medlemmer af foreningen."

Er der nogen der kan forklare mig hvordan det kan lade sig gøre Question Question

Vægt  Geden Offline
Jonna

Alder: 44
Indmeldt: 16. nov 2006
Geografisk sted: Det mørke Jylland ;-)
denmark.gif
IndlægSkrevet: Man 18 jan, 2010 21:35  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Mit umiddelbare bud er :

At lige det område er et af de steder hvor foreningslovene er blevet overhalet indenom af EU lovgivningen.

- uden at jeg vil hænges for det mener jeg at "alle" fremover er sikret adgang til kåring af avlsdyr iflg EU reglerne.
- Avlsforeningerne har så til gengæld "grisen" så de sætter prisen - forstået sådan at de må forskelsbehandle på prisen på medlemmer og ikke medlemmer.

Jonna Jensen

Der synes det er tabere der skriver under dækprofiler Very Happy

Tyr  Hesten Offline
koontz

denmark.gif
IndlægSkrevet: Tirs 19 jan, 2010 11:50  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Jamen Jonna, der står jo ikke at det kommer til at koste en mer pris, men at de skal ansøge om det. Vil det så sige at passive medlemmer også kan søge om at få lov til at stille sine heste, hvis de bare ansøger om det Question Question

Og som jeg læser det i kåringsreglerne er det jo kun aktive medlemmer som kan stille deres heste til kåring.... Altså at passive eller ekskluderede ikke kan stille sine heste til kåringen...

Så enten er vores kåringsregler ikke helt iorden, og så skal der en vedtægtsændring til og det kan da kun lade sig gøre på en generalforsamling eller os skal vi vel holde os til de regler der er og kun lade aktive medlemmer kunne stille deres heste til kåring... Der må vel også være noget godt ved at være aktivt medlem, udover at man skal betale mere i kontigent Very Happy

Vægt  Geden Offline
Jonna

denmark.gif
IndlægSkrevet: Tirs 19 jan, 2010 12:40  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Stine - når man laver love så går de igennem forskellige instanser efter de er færdige, dette for at sikre at de "holder vand" inden medlemmerne skal stemme om dem. Der går nok i omegnen af 1½ år fra foreningen har "lavet ændringerne" til vi rent faktisk skal stemme om dem. Det er i den periode EU's retningslinier er kommet - altså bliver der så en slags "dobbeltkonfekt" og foreningen kommer på den måde "bagefter" fordi de bliver overstyret i en periode hvor de nye love så og sige er ude af deres hænder.
Der kan komme vedtægtsændringer som ikke skal vedtages på en general forsamling - disse ændringer kan fx være lovestemt og foreningen ville være ulovlig hvis lovene ikke tilrettes efter gældende lov.
Hvis der fx bliver forbud mod brændemærkning - så kan vi jo ikke have stående at føllene skal brændemærkes.... dette var bare et eksempel.
Når der skrives "efter ansøgning" så kan alle søge også passive. Umiddelbart tror jeg dog at passive medlemmer vil blive bedt om at ændre deres medlemskab Razz Hvordan spillereglerne bliver, det tror jeg ikke der er nogen som helst der ved PT.
Da situationen er ny skal foreningen jo lige have tid til at finde ud af hvordan de vil takle den. Det kunne jo være forklaringen på hvorfor detaljerne ikke er med Wink
Stadig – det er gætværk

Jonna Jensen

Tyr  Hesten Offline
koontz

denmark.gif
IndlægSkrevet: Tirs 19 jan, 2010 17:23  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Jonna: Kan jeg ikke få dig til at ligge et link ind til de EU retningslinier som du skriver om. Det kan være at der er andre inkl. mig selv der godt kunne tænke sig og læse dem...

Og det kan godt være at de passive bliver bedt om at skifte til et aktivt medlemsskab, men når nogen kan ansøge om at få lov til at fremstille deres heste, så kan man jo ikke forlange at andre skal ændre deres kontigenter....

Vægt  Geden Offline
Jonna

denmark.gif
IndlægSkrevet: Tirs 19 jan, 2010 20:33  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Stine søg og du skal finde Razz

Nu er det jo ikke en naturlov at fordi man søger så får man ja.....

Jonna Jensen

Tyr  Hesten Offline
Jonna

denmark.gif
IndlægSkrevet: Tirs 19 jan, 2010 21:15  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Hov glemte lige...

Nogen gange hvis man skal søge om noget - så er der gebyr for at få ansøgningen behandlet

Ofte er selve deltager gebyret måske det alm medlemmer betaler X 3

Så mon ikke fordelen i sidste ende vil være, at være ganske alm aktiv medlem

Jonna Jensen

Tyr  Hesten Offline
Krogvængegård

Indmeldt: 18. jan 2007
Geografisk sted: Svennerup
denmark.gif
IndlægSkrevet: Ons 20 jan, 2010 00:23  Emne:  Fakta ? Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Der har før været skrevet om de retningslinier der er gældende for hesteavlsforeninger.

Her foreligger der en bekendtgørelse nr 566 af 05/07/1999 som omhandler avlsmæssige betingelser for omsætning af hovdyr.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=6677

Enhver forening, der er officielt anerkendt til at føre stambog for en given race er underlagt denne bekendtgørelse, det er betingelsen for at være officielt anerkendt.

Det er foreningens opgave, selv at sørge for, at love, regler og vedtægter overholder retningslinierne beskrevet i denne bekendtgørelse.

I Landsudvalget for Hestes regler for stambogsføring henviser man også til at overholde denne bekendtgørelse, da den er gældende.

Intet steds i bekendtgørelsen eller i bilaget vedr. betingelser for officiel anerkendelse står der, at love, vedtægter og regler skal ”godkendes af én eller flere instanser”. Man må således også formode, at hvis dette var tilfældet ville der på alle love, vedtægter og regler, nye eller gamle, skulle være et stempel, en underskrift eller lign. der sandsynliggør for medlemmerne at en sådan ”godkendelse” har fundet sted.

Derimod skal en forening eller organisation som fører eller opretter stambøger(læs: enhver bog, ethvert register, kartotek eller database) ansøge Fødevarestyrelsen herom. Efter en tildelt officiel anerkendelse er det den pågældende forening eller organisations eget ansvar at overholde lovgivningen fremover.

Ligeledes kan man læse i § 7 stk. 2: ”Der kan ikke stilles krav om medlemskab af den stambogsførende avlsorganisation eller –forening til ejere af hovdyr som betingelse for indførelse eller registrerimg i pågældende stambog.”

Ydermere kan læses i § 13 stk. 3: ”En stambogsførende avlsorganisation eller –forening kan ikke af personer, der ikke er medlemmer af organisationen eller foreningen, kræve betaling af særafgift for indførelse eller registrering i stambøger af hovdyr eller for udstedelse af identifikationsdokumenter.”

Det er ud fra min bedste overbevisning, at ovenstående bekendtgørelse er fyldestgørende for lovgivning i både DK og EU.

Desuden må det være ønskeligt at se dokumentation for ovenstående påstande om lang sagsbehandlingstid samt for de påståede nye retningslinier. Bekendtgørelsen kom i 1999 og siden er der kun lavet enkelte småændringer der for mig at se, ikke kan give anledning til hverken det ene eller andet påståede i indlæggene ovenfor.

Med venlig hilsen
Britt Sterndorff

www.krogvaengegaard.dk

koontz

denmark.gif
IndlægSkrevet: Ons 20 jan, 2010 07:14  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Britt: Mange tak for dit indlæg, det er jo dejligt når der er medlemmer som stadig godt kan hjælpe andre medlemmer...

Det er der måske nogen der kunne lære lidt af.... Nævner ikke nogen navne, men søg og du skal finde Laughing

Vægt  Geden Offline
Jonna

denmark.gif
IndlægSkrevet: Ons 20 jan, 2010 11:03  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Razz jeg er flad af grin - sæt jer dog ud i sandkassen.

Et bud eller et gæt betyder - at sådan kan det være - ikke at det er sådan det nødvendigvis er Razz

Jeg har siddet i en bestyrelse hvor det tog over et år inden vi fik lov til at sende lovene til afstemning - lur mig om ikke lovene har været vejen omkring Landscentret for hest..... Men hvis det er så vigtigt for jer at kende den nøjagtige papirgang - hvorfor har i så ikke spurgt på det reellevante sted??

Jonna Jensen

Tyr  Hesten Offline
koontz

denmark.gif
IndlægSkrevet: Ons 20 jan, 2010 19:28  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Jamen Jonna jeg kan ikke forstå at du gider og svare, hvis du ikke har noget godt og skrive, så lad dog være.... Hvis du syntes det er det forkerte sted og spørge, så lad dog være med at svare..... Man har da vel lov til at stille spørgsmål til det man ikke forstår, uden at man blver hakket ned...

Hvornår var det lige at kåringsreglerne blev vedtaget, mig bekendt var det ikke før år 1999, jeg mener at det er for et års tid siden, (ret mig gerne hvis jeg ikke har ret, skal nok lade være med at blive sur) så burde foreningen ikke være opmærksom på retningslinierne og kåringsreglerne før....

Vægt  Geden Offline
Jonna

denmark.gif
IndlægSkrevet: Tors 21 jan, 2010 08:54  Emne:  (Intet emne) Besvar indlægget med citatTil bunden af sidenTilbage til toppen

Stine - Hvor er det lige jeg ikke har noget godt at skrive??? Men det er måske et spørgsmål om du får ret eller ej??? Eller hvorvidt min mening passer med det du gerne vil høre???

Ja jeg skriver søg og du skal finde med en smiley - har du overveje at jeg måske havde travlt og ikkr lige havde tid til at lege detektiv for dig?

Sæt jer dog ud i sandkassen og en smiley - var et forsøg på at få jer til at hæve det plan, i var på vej til at køre en her tråd ned på.

For sjovs skyld vil jeg lige sige at jeg nu har spurgt til papirgangen mht lovene - og ja sørme om de ikke har været extern gennemtjekket flere gange inden vi skulle stemme.

Nu vi er i gang - Brit hvor vil du hen med 2 §'er omkring gebyrer for stambogsføring?? det er jo ikke relevant iforhold til prisen for kåring for henholdsvis medlemmer og ikke medlemmer??

Det er jo prisen for en ydelse som klubben leverer vi talte om - nemlig kåring - ikke prisen for registrering.

Jonna Jensen

Tyr  Hesten Offline
Vis ikke emner ældre end:      
Skriv nyt emneBesvar indlægget Vis foregående emneSend besked om dette emne til en venVis hvem der ellers har set dette emneGem dette emne som en filPrintervenlig versionLogin for at vise private beskederVis næste emne

Vis næste emne
Vis foregående emne
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum
Du kan hente filer i dette forum

Alle tidspunkter er GMT (Europa, GMT+1)

Forum sikkerhed
© Frederiksborg Hesteavlsforeningen 1999-2010