| Forfatter |
Besked |
jytteh
Aktivt medlem af FHF

Alder: 49
Indmeldt: 16. nov 2006
Geografisk sted: Fyn

|
|
Dette ud fra Britt´s bemærkning omkring kåring af samme hoppe i DV og frb
Hoppen er i det mindste målt til det samme !
og nu er der forskel på hvad man vil avle, men om karakteren for forben er 4 (DV) eller 5 (frb) tja,,,,
7766 46 7.5 7 7.5 5.55.5 7
Knap højtstillet, lidt kraftig, men harmonisk hoppe med ukorrekt fundament for. God bevægelse
Nu er det jo en frederiksborg og IKKE en DV
8887 57 778 7
Passende stor hoppe af god type. Passende dybde og bredde. Kønt hoved. Velansat hals, men mangler nakke. God skulder, velmarkeret manke. Ret god overlinie. Lemmerne rette, fransk v. for, indfodet h. for. Snævre hove. Bevægelsen ret fremgribende, lidt uenergisk i skridt. Ret god, men mere haseaktion kunne ønskes i trav. God i galop.
og så er forskellen vist heller ikke større ???
og JA den har åbenbart mere frederiksborg præg end DV,,, mærkeligt ?? når der er mest frederiksborgblod
der er såmen også hopper som er afvist i DV og kåret i frb bagefter, mærkeligt nok fordi de ikke kunne passe ind i DV´s avlsmål
|
|
|
|
_________________ Jytte Hansen
Verden er ikke kun sort og hvid
|
|
 |
 |
 |
koontz

Alder: 30
Indmeldt: 17. nov 2006

|
|
| Jamen JytteH, jeg kan godt undre mig lidt, er det ikke kun typen der burde være anderledes.... Forlemmer, baglemmer, skridt, trav er vel det samme om det er en frede eller en DV.....
|
|
|
|
_________________ At tale og tie i tide - er stor klogskab
|
|
 |
 |
 |
jytteh
Aktivt medlem af FHF

|
|
nu dømmer man jo ud fra et avlsmål, og knap højtstillet lidt kraftig hoppe er noget ved siden af DVs avlsmål, men noget nærmere frederiksborg..
og bevægelsen hvor stor er forskellen lige der `??
det er nu engang øjet som ser og derfor kan der være små udsving..
og her ja der er det mest de 4 første som jo henfører meget til typen og bygning...
5 tallerne i spring skal jo ikke lige med når den ikke er sprunget i fhf regi
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
Susanne

Alder: 47
Indmeldt: 21. nov 2006
Geografisk sted: Vendsyssel, Nordjylland

|
|
Jeg vil gerne lige kommentere her til uindviede i bedømmelser.
Ret god, er dårligere end god, det kan godt forvirre, når man lige
ser på resultatet
Når man tænker på at disse kåringstal er fra 2 forskellige foreninger,
og der samtidig kan være udsving pga. den daglige form, hesten er jo
ikke bedømt i begge foreninger den samme dag, så er resultatet utroligt
enslydende, og begge steder har forbenene jo fået en hård "dom".
|
|
|
|
_________________ Susanne
Evig respekt og kærlighed til Frederiksborghesten
|
|
 |
 |
 |
Pia Nielsen

Alder: 52
Indmeldt: 02. mar 2010

|
|
Ej, jeg bliver altså også nødt til at knytte en kommentar samt et spørgsmål til dette indlæg. Jeg bliver meget forvirret af det som bliver skrevet i denne tråd og vil spørge lige som Krogvængegård spørger til i en anden tråd.
Den pågældende hoppe fik 7 i typekarakter hos Dansk Varmblod, mens den fik 8 hos FHF. 7 hos Dansk Varmblod er da en rigtig god karakter, når hoppens far og morfar er frederiksborghingste.
Er det FHF Dansk Varmblod eller specialracen Frederiksborg med godt typepræg, der avles henimod i Frederiksborghesteavlsforening?
Hvis man så et billede af den pågældende hoppe, så kunne man måske blive lidt klogere - findes der et sådant et?
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
Liza Hasfeldt

Alder: 34
Indmeldt: 09. dec 2006

|
|
Faldt over denne tråd ved et tilfælde og pludselig slog det mig - det er da min hest I taler om
Hesten hedder Østervangs Fleur De Lis og er ganske rigtigt kåret i både DV og FHF.
Hun er kåret i DV da hun har et bestillingsføl i maven efter en DV kåret Hannoveraner. Jeg valgte selvfølgelig også at stille hende til kåring i FHF, da jeg synes det var vigtigt at hun bliver kåret i det avlsforbund som hun hører hjemme i, men jeg regner dog ikke med at der skal avles på hende lige foreløbig efter hun har fået dette føl.
Der er ca. 14 dage imellem kåringerne så bedømmelserne vil aldrig være ens, ligesom det jo også er forskellige dommere som bedømmer hesten. Endvidere er gangarterne fra DV kåringen taget fra hendes sadelkåring og er derfor vist under rytter og ikke ved hånd/løs som hos FHF. I øvrigt havde hun også løssprunget til DV kåringen, hvilket hun ikke er ret god til og var derefter mega træt..
Jeg havde ved tilmeldingen fået at vide fra DV at jeg ikke skulle regne med noget når nu det var en Frederiksborger, da de ligger langt fra DV's type. Jeg var derfor super tilfreds med hendes resultat, som svarer til en flot kåring i DS. I øvrigt stillede der 10 heste til sadelkåring i samme aldersgruppe i dressur og kun 3 heste fik godkendt rideprøve - 2 DH hopper og min Frede, jeg skal hilse at sige at det var ret underholdende til oprangeringen, da de i første omgang glemte os og derefter meget stille bekendtgjorde at det var en renavlet Frederiksborghest, ha, ha..
Jeg mener ikke at en Frederiksborghest skal være en ny DV, men jeg tror heller ikke at vi kan overleve i længden ved kun at avle på typen.
Jeg er klar over at min hoppe har en benstillingsfejl, men begge hold dommere må jo have vurderet at de øvrige kvaliteter var så gode så det opvejede det, hvad ved jeg, jeg er ikke dommer, men de har jo i hvert fald været enige om det. DV har bedømt det lidt hårdere en FHF, men de var som sagt heller ikke specielt begejstret for brændemærket.
Når man kåret en hoppe er det kun et meget begrænset antal afkom der kan komme ud af det i forhold til en hingst som kan lave rigtig mange på forskellige hopper, men faktisk er der også adskillige hingste med benstillingsfejl.
Jeg tager som udgangspunkt stærkt afstand fra at avle på individer med fejl, da hesten tids nok kan gå i stykker uden at den havde fejl i forvejen. MEN nu havde jeg sådan set sat hesten i fol inden kåringerne og jeg jeg havde ikke bidt mærke i at hun var hverken specielt fransk eller indfodet på forbenene, men man er jo også altid vild med sine egne børn uanset hvor grimme de er. Under alle omstændigheder må jeg jo se hvad der kommer ud her om 1½ måned og er det et skævbenet æsel, tja, så er der ingen tvivl om at hun ikke skal have flere føl og så er den potte ude
Billedet på min profil er Fleur og hvis der er nogle som vil se flere billeder kan hun findes på hestegalleri.
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
jytteh
Aktivt medlem af FHF

|
|
Mange tak for dit indlæg Liza
Det er fremkommet ud fra en anden tråd hvor nogen ikke kan forstå at en Fløjhopper er bedre end dem som går bagved den dag , og at en fløj vil få præmier for at stå på denne plads også selv om helheden måske ender i 6 eller 5 (dette gjorde det jo ikke for din hoppe), tillykke med din hoppe og jeg håber du får et fint føl
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
Pia Nielsen

Alder: 52
Indmeldt: 02. mar 2010

|
|
Jeg vil også sige tak for dit indlæg. Som jeg læser indlæggene, kan jeg ikke se at der er nogen som sætter spørgsmål ved hvor god din hoppe er og om karaktererne på lemmerne er korrekte eller ej. Jeg har ikke set billeder at din hoppe på hestegalleriet, men din hoppe er uden tvivl en udmærke hoppe og kan ikke, ud fra det billede i din profil se om hun ligner en DV eller en Frederiksborghest.
Der hvor jeg bliver forvirret og har mine betænkeligheder er de to forbund dommers bedømmelser. Her vil jeg lige indskyde at jeg ikke tror at DV har dømt hårdere end FHF på grund af brændemærket.
Liza – du skriver: Jeg havde ved tilmeldingen fået at vide fra DV at jeg ikke skulle regne med noget når nu det var en Frederiksborger, da de ligger langt fra DV's type. Ja, efter min mening skal typekaraktererne samt helhedskarakteren her ligge langt fra hinanden og tydeligt vise hvilken type hesten er og afspejle hvor ønskeligt avlsdyret er i avlsforbundet, resten af karaktererne, mener jeg bør være nogenlunde ens eftersom et korrekt eksteriør og gangarter er det samme om det er en DV eller Frederiksborghest.
Så er det jeg spørger – er der DVs dommer som ikke kan se forskel på en DV og en Frederiksborghest eller er det FHFs dommer som ikke kan se forskel på en DV og en Frederiksborghest?
Desuden er jeg betænkelig ved at FHFs dommer vælger at sætte en hest med et så ukorrekt fundament som din hoppe på fløjen samt give den ærespræmie – her kunne jeg da godt tænke mig at vide hvad den næste hoppe i holdet, fik i karakterer….
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
jytteh
Aktivt medlem af FHF

|
|
Søg og du vil finde 8877776877
og den tredie i holdet 7777788877
og den sidste 7777676677
men at du skriver du ikke har set hesten ??? så er det da et af de få arrangementer på sjælland hvor du ikke har været !
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
Liza Hasfeldt

Alder: 34
Indmeldt: 09. dec 2006

|
|
Hej Pia. Jeg har heller ikke opfattet det som at der var nogle som stillede spørgsmålstegn ved hvor god min hoppe var eller om karaktererne er korrekte. Det var ikke fordi at jeg syntes at jeg skulle forsvare min hest at jeg skrev et indlæg, tvært imod, jeg syntes bare at det var morsomt at der var nogle som diskuterede min hest og jeg tænkte at jeg da kunne hjælpe med nogle oplysninger og det var faktisk fordi at du spurgte efter et billede at jeg fik taget mig sammen til at få lagt nogle billeder på hestegalleriet, så jeg synes da bestemt at du skulle se på dem
Jeg mener ikke at der er ret stor forskel på de 2 bedømmelser ud over forskellen i type, eksteriør og gangarter er da ganske ens, om hvorvidt DV har bedømt hårdere fordi hun er Frede er for så vidt ligegyldigt, jeg havde bare den opfattelse at de ikke var super vilde med at kåre en Frede, men lad os se helt bort fra den kommentar og sammenligne karakterer for eksteriør og gangarter. Du skal holde 4 og 6 op mod 5 og 7, dvs. der er en karakter til forskel på hver, sammenholdt med at der er 6 mennesker som skal blive enige om karakteren og det også afhænger af hvordan hesten bliver opstillet, så kan de næsten ikke være mere enige. Gangarterne er givet med 7,5 - 7 - 7,5 mod 7 - 7 - 8, dvs. forskellen i skridt er 0,5 i trav 0 og i galop 0,5, her kan jeg heller ikke se den store forskel. Når man så samtidig tager med i billedet at hesten er fremvist 2 forskellige dage og i DV regi er gangarterne bedømt under rytter, så må man sige at de er ret enige i bedømmelsen.
Om det så er DV som ikke kan se forskel på en DV og en Frede eller om det er FHF som ikke kan se forskellen, eller om begge avlsforeninger måske alligevel har en del til fælles i deres avlsmål, test det evt. selv på denne side under avlsmål samt på www.varmblod.dk/avlsmål, der er ganske mange lighedspunkter. Herudover er spørgsmålet selvfølgelig også hvad er en rigtig Frederiksborgtype? - skal vi tilbage til statuen eller er det den lidt kraftigere mere lavstammelde type efter indkrydsning med arbejdsheste eller er vi ved at bevæge os over i en mere moderne og ædel type?
Jeg ved det ikke, men det er da et spændende spørgsmål at tage op, i hvilken retning vores avlsarbejde udvikler sig og hvor FHF er på vej hen i fremtiden.
Om hvorvidt min hoppe var berettiget til at gå på fløjen, vil jeg ikke kommentere, der er jeg jo nok en anelse farvet, så det vil jeg overlade til andre
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
jytteh
Aktivt medlem af FHF

|
|
Hej Liza
Din hoppe stod jo hvor den skulle stå den dag og fik sin præmie for det
hvorvidt den er berettiget , jamen det er den ellers havde den ikke stået der hvor den stod, de andre var denne dag IKKE bedre, måske er det lidt en "interessekonflikt" som har gjort sig gældende i et af ovenstående kommentarer.
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
Vis næste emne
Vis foregående emne
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum Du kan hente filer i dette forum
|
Alle tidspunkter er GMT (Europa, GMT+1)

|